Szlak im. Turonia, żółty pieszy. DOT69
Szczegóły trasy
Krótka charakterystyka
Kultowa pętla dookoła Wrocławia o długości 182 km. Trasa bardzo ciekawa, fragmentami wprost znakomita. Pierwotnie wyznaczona jako wieloetapowy szlak pieszy, ale obecnie rekomendowana też dla rowerzystów.
Pętla ma dwa wymiary – „blisko natury” i „po ciekawych miejscach”. Sporo tu wąskich ścieżek, czasem dziurawych, czasem zarośniętych. Jeśli oczekujecie wyłącznie równych, szerokich dróg to nie polecamy – jazda wymaga chwilami pewnej determinacji. Mimo tego, a nawet dlatego, dla wrocławian obowiązkowa – po prostu nie wypada jej nie znać. Odkryjecie nieznane Wam oblicze podwrocławskich okolic. Aby przystosować projekt pod potrzeby rowerzystów, podzieliliśmy go na 4 – prawie równe – etapy. Dobrze wychodzą też podziały na 3 i 5 części (te znajdziecie na końcu tekstu). Wszędzie startujemy z podwrocławskich stacji kolejowych i na nich kończymy. I co ciekawe, w każdym z tych podziałów pojawia się stacja w Leśnicy. Tam więc zaczniemy, a dalej – zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Etap 1: Odcinek Leśnica – Brzeg Dolny (44 km)
Poprowadzony naprawdę zaskakująco. Krążymy po kolejnych niewielkich lasach i odcinkach polnych. Autorzy nie zapominają jednak o aspekcie turystycznym. Zamek (i park) w Leśnicy, Winnica Jaworek w Miękini (DOT44), Zamek w Wojnowicach (DOT44), Pałac w Prężycach, Gąsiorowie i Brzegu Dolnym to najważniejsze z nich. Do tego, w praktycznie każdej miejscowości, są interesujące kościoły parafialne. Z istotnych uwag proponowalibyśmy modyfikację na odcinku Lenartowice – Prężyce (tak aby przejechać obok urokliwych starorzeczy). W pierwszej części etapu dominują drogi gruntowe (czasem trochę piaszczyste), w drugiej – spokojne asfalty. Przez przebudowę Obwodnicy Wrocławia koło Miekkini konieczne jest nadrobienie kilkaset metrów.
Etap 2: Brzeg Dolny – Długołęka (48 km)
Początek to absolutny klasyk, poprowadzony jak najbliżej Odry. Czeka nas przepychanie roweru przez nasyp kolejowy oraz jazda koroną wałów. Z tym ostatnim różnie bywa – w zależności, czy są one wykoszone. Długie spodnie wskazane. Od Kotowic – asfalt. Z atrakcji po drodze trzeba wspomnieć o kąpielisku i terenach rekreacyjnych w Wałach (a także w Paniowicach) oraz miasteczku portowym w Urazie. Środek odcinka to jazda wzdłuż Widawy, częściowo po nowych, idealnie zrobionych szutrach. Końcówka najbardziej spektakularna: na rozgrzewkę stawy przed Domaszczynem, dalej genialna ścieżka wzdłuż Dobrej do Szczodrego (z Domem Łowczego) oraz park i pałac Sybilli.
Etap 3: Długołęka – Siechnice (44 km)
Naszym zdaniem, najlepszy odcinek z całej obwodnicy. Głównym walorem jest kontakt z naturą. Mimo, że jesteśmy blisko wielkiego miasta, to ma się wrażenie terenu ustronnego. Jedzie się głównie po drogach gruntowych. Na początku są stawy w Borowej i Rakowie. Jest tam krótki, leśny fragment, troszkę uciążliwy do jazdy. Następne mamy Lasy Grędzińskie (Natura 2000) – po opadach bywają tam imponujące kałuże. Linię Odry przekraczamy jazem i śluzą w Ratowicach. Uwaga! Możliwość przejścia tylko w określonych godzinach: 1 listopada do 31 marca od 8 do 17. Od 1 kwietnia do 31 października w godzinach między 7 a 21. Poza wyznaczonym czasem bramy prowadzące na Stopień Wodny Ratowice pozostają zamknięte. Przejście przez ten obszar zostało udostępnione wyłącznie dla ruchu pieszego z zakazem przejazdu rowerów, jednakże dopuszczono przeprowadzanie rowerów przez obiekt.
Na czas remontu nieczynnego mostu na Młynówce Jeleckiej – 2024. : Linię Odry przekraczamy jazem i śluzą w Ratowicach. Na końcu creme de la creme: okolice Kotowic, a szczególnie Jezioro Dziewicze. Podobnie jak w Lesie Grędzińskim ostrożnie z wyborem tej trasy po dłuższych deszczach – fragment wzdłuż torów potrafi być bardzo mokry.
Etap 4: Siechnice – Leśnica (46 km)
Spokojne domknięcie pętli to najkrótsza recenzja. Na początku – aż do Biskupic Podgórnych – jedziemy w otwartym terenie, po mało ruchliwych asfaltach (dosłownie dwa krótkie fragmenty gruntowe). Najmniej przyjemne jest przekraczanie A4 przez DK348, po której się poruszamy. Następnie zaczyna się ostatnia część z dominującymi traktami polnymi. Z atrakcji po drodze: wieża obronna Biestrzyków, Zamek Topacz (warto zarezerwować tu przynajmniej godzinę), mijamy też Pałac Alexandrów w Samotworze (obiekt niestety od pewnego czasu zamknięty).
Podział pętli na 3 części:
1/3 Leśnica – Szewce (65 km)
2/3 Szewce – Czernica (56 km)
3/3 Czernica – Leśnica (62 km)
Podział pętli na 5 części:
1/5 Leśnica – Księginice (35 km)
2/5 Księginice – Świniary (33 km)
3/5 Szewce – Borowa (32 km + dojazd 1,5 km)
4/5 Borowa – Smardzów (42 km + dojazd 1,5 km)
5/5 Smardzów – Leśnica (40 km)