DOLINA BARYCZY – IDEALNA NA PIERWSZY RAZ Z DZIEĆMI

18.10.2022

Na jedną z pierwszych wycieczek rowerowych z samodzielnie jadącą kilkulatką wybraliśmy się w okolice Milicza. Świetnie przygotowana infrastruktura rowerowa, atrakcje dla dzieci w samym mieście oraz przepiękna przyroda Parku Krajobrazowego Doliny Baryczy sprawiły, że dołączyliśmy do tych, wg. których jest to idealne miejsce na rowerową rodzinną wycieczkę.

Swoją wycieczkę rozpoczynamy w Miliczu leżącym na północny-wschód od Wrocławia. Można dojechać tu samochodem, albo koleją.

TRASĄ DAWNEJ KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ

Milicz leży na trasie Dawnej Kolejki Wąskotorowej, która jeździła pomiędzy Żmigrodem a Miliczem jeszcze do 1991 roku. Obecnie po nasypie kolejowym wśród malowniczych pól, lasów i pięknego Kompleksu Stawów Milickich poprowadzono Ścieżkę Rowerową Trasą Dawnej Kolejki Wąskotorowej. Trasa jest dobrze oznaczona, ma wiele wiat przystankowych, brak stromych podjazdów i wniesień, a przede wszystkim jest całkowicie wyłączona z ruchu samochodowego. Dzięki temu swobodnie mogą nią jeździć także rodzice z dziećmi

Trasa Dawnej Kolejki Wąskotorowej ma 20 km w jedną stronę (DOT58), nie tworzy pętli toteż, jeśli tak jak my, szukacie krótszych tras idealnych na „pierwszy raz”, można ją podzielić na 2 części. My tym razem przejechaliśmy tylko jej fragment ze startem w Miliczu i finałem w Grabownicy. Po drodze odbiliśmy jeszcze na Kompleks Stawno. Łącznie pokonaliśmy tego dnia 22,6 km i zajęło nam to około 3 godzin.

STACJA MILICZ

Wycieczkę zaczęliśmy na stacji „Milicz Zamek”. To tu zatrzymywała się kiedyś kolej wąskotorowa, o czym możemy przeczytać na tablicach informacyjnych oraz ekspozycji wagonu kolejowego. Dziś w tym miejscu urządzono przyjemny punkt odpoczynku. Na turystów i rowerzystów czekają ławki, zadaszona wiata z miejscem na grilla, ale też 4-metrowe akwarium z lokalnymi rybami, siłownia plenerowa, tablice informacyjne z quizami o znajomości mieszkańców Doliny Baryczy! Rodzicom z dziećmi warto podpowiedzieć też, że po drugiej stronie ulicy, w Parku Młodości, znajduje się przyjemny, zacieniony plac zabaw.

To jednak nie koniec atrakcji w samym Miliczu. Warto połączyć rowerową wycieczkę z odwiedzeniem tutejszych atrakcji:

– Pałac Maltzanów w Miliczu i Ruiny Zamku w Parku

– Muzeum Bombki oraz Kreatywny Obiekt Wielofunkcyjny

– Zalew Rekreacyjny w Miliczu

– Rynek w Miliczu i Informacja Turystyczna

– Trasa Ptasi Trakt

– Kościół św. Andrzeja Boboli.

Chcesz wiedzieć więcej o tym miejscu? Zajrzyj do naszego wpisu: https://zbierajsie.pl/milicz-dolina-baryczy (uwaga! Opuszczasz aplikację Dolny Śląsk Rowerem)

RUDA MILICKA

Trasa z Milicza do Rudy Milickiej prowadzi przez malownicze pola i las. Po przejechaniu kilku kilometrów za drzewami dostrzegamy kolejną wiatę z ławkami i miejscem odpoczynku. Kiedy podjechaliśmy bliżej, okazało się, że za drzewami stoi… wrocławski tramwaj! Pełni on rolę biblioteki i jest częścią projektu „pociąg do kultury”. W Rudzie Milickiej znajduje się także plac zabaw.

KOMPLEKS STAWNO

Trasa Dawną Koleją Wąskotorową omija kompleks Stawno, który jest uznawany za jeden z piękniejszych zakątków Doliny Baryczy. Proponuję jednak, by w okolicy Sułowa Milickiego odbić w lewo, na szlak prowadzący do Kompleksu Stawno. Wśród malowniczych stawów prowadzi 11-km trasa rowerowa opisana na dolnyslaskrowerem.pl jako Ścieżka Ruda Milicka (DOT55).

Z uwagi na brak czasu oraz widmo gęstych chmur i zbliżającego się deszczu, nie decydujemy się przejechać jej w całości. Swoją wycieczkę w to miejsce ograniczyliśmy do przejażdżki po grobli pomiędzy Stawem Słonecznym a Wilczym Małym i Wilczym Dużym. Groblą prowadzi pokryta kostką trasa pieszo-spacerowa z tablicami edukacyjnymi ścieżki przyrodniczej „W krainie Stawów”.

STAW GRABOWNICA

Wracamy na szlak i kierujemy się w stronę Grabownicy. Trasa Dawną Koleją Wąskotorową kończy się tuż przy zabytkowej alei dębów. Warto przejechać jeszcze kilkaset metrów wśród tych wiekowych drzew. Szczególnie jesienią.

Grabownica to nazwa miejscowości, ale też największego stawu w Kompleksie Stawno i trzecim pod względem wielkości wśród wszystkich stawów w Dolinie Baryczy. Staw Grabownica ma 283 hektary.

Z ciekawych miejsc, które warto odwiedzić w tej miejscowości, poza wspomnianą aleją, jest także restauracja Grabownica, oraz wieża widokowa na końcu wsi.

WIEŻA WIDOKOWA W GRABOWNICY

Dojazd do Wieży Widokowej w Grabownicy prowadzi rzadko uczęszczaną szosą tuż obok tutejszych gospodarstwa.

Wieża widokowa w Grabownicy ma 13 metrów wysokości i jest najwyższą wieżą widokową w Parku Krajobrazowym Doliny Baryczy. Pozwala spojrzeć na staw niemal z lotu ptaka. W gęstych zaroślach można dostrzec setki ptaków niemal o każdej porze roku.

Kiedy zeszliśmy z wieży, tą samą drogą wróciliśmy do Milicza. Wycieczkę zaliczamy do udanych i pewnością wrócimy do Milicza by przejechać drugą część trasy DOT58!

Magda Zbieraj

autorka bloga o podróżach z dziećmi https://zbierajsie.pl/ (uwaga! Opuszczasz aplikację Dolny Śląsk Rowerem)